donderdag 7 april 2016

Ijsheiligen. Geloof jij erin?

Ik kan me er over opwinden. Die plantjesmarkten die begin april al worden gehouden. Alsof ze een wedstrijd houden van wie er het eerst mee begint.
Vooral supermarkten en bouwmarkten doen eraan mee. 
Ik vind het niks en weet je waarom?


Schoenmaker blijf bij je leest, een oud spreekwoord waarmee wordt bedoeld dat als je er geen verstand van hebt, je je er niet mee moet bemoeien. 
En dat gaat helemaal op bij de verkoop van zomerbloeiers door grootgrutters en bouwmarkten.
Het is namelijk algemeen bekend dat het nog veel te vroeg in het jaar is om je plantjes in de volle grond of in een pot te zetten. Dat je dát veel beter pas na de Ijsheiligen kunt doen. 
Het zit er namelijk nog steeds is dat het gaat vriezen en een verlate "maartse" bui of het "willetje"van april kunnen zomaar om de hoek kijken.
En heb jij zin om bij iedere code geel, rood of welke kleur de melding heeft je potten naar binnen te slepen of je plantjes af te dekken. Ik niet.

Wacht dus even met de aankoop van grote hoeveelheden zomerbloeiers tot na de viering van de Ijsheiligen die van 11 tot 14 mei 2016 wordt gehouden. Daarna kun je los met het planten van de perkgoedknallers.
Maar weersta de commerciële oproep van de tuincentra en supermarkten om nu al je slag te slaan. 

Kun jij de verleiding weerstaan?

2 opmerkingen:

  1. Ik weet wel dat mijn mama het daar ALTIJD over had vroeger in de lente.

    We hebben al wel een tuinset gekocht en zijn de kruidentuin aan het herinrichten (lees nieuwe verdeling maken met hout om straks de plantjes in te zetten...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een tuinset heeft niets te vrezen, die kan ook vóór ijsheiligen naar buiten.
    En kruiden en vaste planten hebben er ook niet zoveel last van, maar die kwetsbare zomerbloeiers die nu nog in warme winkels staan, die moeten oppassen.

    BeantwoordenVerwijderen