maandag 14 maart 2016

Zo hou je een stedentrip betaalbaar

Ik ben weer terug van mijn weekendje-weg met mijn beste vriendin dat wij altijd in in de laatste week van de boekenweek plannen. Maar geheel tegen de traditie in was onze stedentrip al een weekend eerder en daarom konden we niet op zondag gratis reizen. Maar dat hebben we op een andere manier opgelost. Hoe onze stedentrip toch een budget trip is geworden lees je hier.
Het verblijf
Omdat wij altijd wel in zijn voor een verrassing en graag veel luxe voor weinig geld willen, boekte ik via Hotelspecials een kamer in een secret hotel wat uiteindelijk het chique NH Atlanta Hotel bleek te zijn. 48 uur Voor vertrek kregen we te horen dat wij in een van de oudste hotels van Rotterdam, midden in het centrum zouden slapen.
Ik betaalde voor een overnachting voor twee personen met uitgebreid ontbijt 60,-- + 10,-- servicekosten. In totaal waren we 70,-- kwijt. Natuurlijk heb ik even gekeken wat de normale prijs was voor een standaard kamer met ontbijt in dit prachtige hotel. Schrik niet! Dat was 127,97 voor 2 personen. Reken maar uit wat wij hebben bespaard!
NH Atlanta Hotel
De reis
Voor de reis heb ik gebruik gemaakt van de treinkaartjesactie van het Kruidvat zodat ik voor slechts 12,49 de hele dag kon reizen. En als je dan start in Heerenveen en eindigt in Rotterdam dan betaal je al snel 25,30 voor een enkele reis. Dus een kilometervreter zoals ik heeft zo'n kaartje er zo uit.
En toen ik zondagavond thuis kwam en mijn dochter op het punt stond naar haar studentenkamer in Zwolle te reizen heb ik haar gauw mijn treinkaartje, wat de hele dag geldig was, toegestopt. En laat zij nou haar reis ook nog op dit kaartje hebben kunnen maken! Dus twee voor de prijs van één.

Hoe verplaats je je in een stad
Bij aankomst in Rotterdam hebben we op het station gelijk een OV-fiets genomen. Bij een OV-abonnement van 10,-- per jaar heb je al zo'n no nonsens tweewieler voor slechts 3,35 per persoon per dag en hoef je het openbaar vervoer niet te gebruiken. Hoe je een OV-fiets huurt lees je hier.
Mijn OV-fiets en ik
Eten en drinken
Je kunt je stedentrip natuurlijk zo duur maken als je wilt. Maar een hapje op de markt hoeft niet zoveel te kosten en ook voor een kop koffie mét appelgebak waren we niet veel kwijt. Bij restaurant het Ketelbinkie naast het befaamde Hotel New York betaalden we hiervoor slechts 3,50 en voor een hoofdgerecht waren we maar 9,95 kwijt. En het prachtige uitzicht op de Maas kregen we er gratis bij!
Koffie voor 1,--
Pierewaaien en lanterfanten
Natuurlijk hadden we ook een aantal leuke uitstapjes op het programma staan. Waaronder een bezoek aan de grootste centrummarkt aan de Binnenrotte op loopafstand van ons hotel. En hebben we het foodwalhalla de Markthal bezocht.
Maar het leukste uitje was toch het rondje op de fiets door de stadshavens dat je hier kunt downloaden. We fietsten langs de Euromast, staken onder water de Maas over d.m.v. een authentieke fietstunnel uit 1938.
Ingang van de fietstunnel die onder de Maas doorgaat
We kwamen op plekken waarvan ik het bestaan niet wist om uiteindelijk vanaf de Heijplaat met de waterbus terug naar het centrum te varen.
Zo'n ritje met de waterbus duurt 20 minuten en kost slechts 2,50 wat je gewoon met je OV-kaart betaalt. En dé fiets mag gratis mee.
De Aqualiner zoals de waterbus heet
Een aanrader deze stedentrip
Zo zie je dat een weekend weg geen rib uit je lijf hoeft te kosten en dat je heel veel lol kunt hebben voor niet teveel geld. 
Het enige wat je moet doen is de aanbiedingen in de gaten houden en dat je je durft te laten verrassen.

3 opmerkingen:

  1. Het lijkt me echt heel leuk om in zo'n bijzonder hotel te slapen zeg! Geweldig dat het voor zo'n mooie prijs lukte!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een heel leuk en niet duur, weekendje uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wat voelde als een korte vakantie. Een aanrader dus.

      Verwijderen