vrijdag 18 maart 2016

Wat bak jij vandaag?

Vrijdag 18 maart is het Nationale Pannenkoekendag. Op deze dag bakken basisschoolleerlingen in het hele land massaal pannenkoeken voor ouderen in de buurt. Omdat wij hier thuis ook gek zijn op pannenkoeken deel ik vandaag mijn favoriete pannenkoekrecept, met mozzarella, tomaat en pesto. 
Eigenlijk is het een kruising tussen een pannenkoek en een pizza: ik noem hem daarom een panza, naar een idee van Wilma van Hoeven die het recept ooit publiceerde in Boodschappen, dat gratis tijdschrift wat je in de supermarkt vindt. Je hebt er het volgende voor nodig:
met mozzarella, tomaat en pesto

  • 150 gram zelfrijzend bakmeel
  • zout
  • 2 eieren
  • 1/4 liter melk
  • olijfolie
  • 3 tomaten
  • 2 bollen mozzarella
  • pesto
  • versgemalen peper
  • versgemalen zeezout
  • eventueel wat basilicumblaadjes
Het beslag
Meng in een kom het zelfrijzend bakmeel met een mespunt zout. 
Klop de eieren los met de melk en schenk dit in een dun straaltje al roerend bij het meelmengsel. Roer het tot een glad beslag zonder klontjes. Roer 1 eetlepel olie door het beslag.
Snijd de tomaten in dunne plakjes en verwijder zoveel mogelijk zaad en vocht. Ook de mozzarella snijd je in dunne plakjes.

Bakken maar

Pak je grootste koekenpan met vlakke bodem. Verhit de koekenpan droog voor. Schenk er 1 eetlepel olie in en doe de helft van het beslag erin en verdeel het beslag gelijkmatig. Leg zodra de onderkant nét begint te stollen met regelmatige afstand 3-4 plakken tomaat en 4 plakken mozzarella in de nog vochtige bovenkant van de pannenkoek.
Draai de pannenkoek om als de bovenkant droog is. Je kunt hierbij het beste een deksel gebruiken omdat hij dikker is dan een normale pannenkoek.
Bak de onderkant daarna snel goudbruin en gaar, waarbij de mozzarella een beetje knapperig wordt. 
Keer de pannenkoek opnieuw, maar laat 'm nu op een bord glijden. 
De tweede keer omdraaien gaat niet zo gemakkelijk. De mozzarella blijft namelijk aan de bodem plakken. De restjes moet je even met een spatel van de bodem halen. Zo'n mooie pannenkoek als op de foto zul je dan ook niet krijgen :) 

De finishing touch
Ligt de pannenkoek op je bord, bestrijk deze dan met pesto. Ik neem altijd de pesto van de Aldi, goedkoop, lekker en met een mooie structuur en strooi er vervolgens wat versgemalen zout én peper over. Je kunt je panza eventueel garneren met wat basilicum blaadjes. En smullen maar.

Welke pannenkoek bak jij vandaag? Of doe je niet aan pannenkoekendag.

4 opmerkingen:

  1. Ik had nog nooit van Nationale Pannenkoekendag gehoord. Leuk initiatief!
    Dat recept lijkt me erg lekker. Misschien maak ik het vandaag wel. Dan heb ik ook een klein beetje meegedaan met de Nationale Pannenkoekendag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd of je hem lekker vindt. Laat je het me weten?

      Verwijderen
  2. Grappig, ik kende het ook niet, de nationale pannenkoekendag.
    Maar zie overal bloggers die er over schrijven. Leuk!
    Bedankt voor jouw recept.
    Ik hou zelf eerlijk gezegd het meest van de ouderwetse pannenkoek met spek...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marga,
      Leuk dat je mijn blog hebt ontdekt. En die pannenkoek met spek (en stroop) vind ik ook heel lekker.

      Verwijderen