dinsdag 15 maart 2016

Geef glaswerk een tweede leven

Of het nou de invloed is van het mooie weer of dat het komt door de hype rondom opruimgoeroe Marie Kondo, waarover blogger Nicole Orriens op haar blog Huisvlijt een leuk artikel schreef? Ik weet het niet.
Wel weet ik dat het begint te kriebelen als ik alle meuk om mij heen zie en mij afvraag "wat moet ik er mee"?
Zo heb ik een hele verzameling lege flesjes op mijn koelkast staan. Gekregen of zelf aangeschaft om olijfolie in de doen of als waterfles op tafel.
Maar de schenkdop van het "olijfolieflesje" valt er al uit als ik het omdraai. Laat staan als ik het gebruik voor het doel waarvoor ik het gekocht heb.
Totaal ongeschikt dus. 
Verzameling lege flessen
Tweede leven voor glaswerk
Nu kan ik alle flessen in de glasbak kieperen maar ik kan ze ook een nieuwe bestemming geven. Een verzameling olijfolieflesjes zonder schenktuit staat erg leuk op bijvoorbeeld de Paastafel of in de vensterbank met één bloem erin. Die je tegenwoordig ook vaak per stuk kunt kopen. Dat is handig als je alles in een kleur wilt houden of er juist een bont geheel van wilt maken.


tweede leven voor glaswerk
En de lege flessen van het perensap van Appelsientje waarover ik ooit schreef in mijn blog lamp van lege flessen zijn heel geschikt voor dit idee met tulpen wat ik op Pinterest vond. En met deze tip van Hallo Sunny houd je je tulpen kort en veel langer vers. Dus heb je er ook een tijdje plezier van.

sapflessen met tulpen
Alle jampotten verzamelen
En van je lege jampotten maak je leuke voorraadpotten voor de paperclips, strijkkralen of voor alle "meuk" die  je toch wilt bewaren.
dierenpotten als voorraadpotten
Of je gaat voor dit leuke recept dat ik vond in Landleven. Want met wat cacao, marshmallows, wat snoepjes of chocolade koffieboontjes maak je van een simpel jampotje een origineel cadeau. Namelijk een potje chocolademelk!


leuk idee van Landleven
En als je toch rigoureus wilt opruimen
Denk dus even na voordat je al je glaswerk weggooit. Wellicht kun je het toch nog ergens voor gebruiken. En doe je dat niet. Dan weg ermee.  
In de glasbak natuurlijk, want glas wordt voor 100% gerecycled las ik op duurzaam glas.

Hoe geef jij je glaswerk een tweede leven?

6 opmerkingen:

  1. Super leuke ideetjes!
    Mijn probleem is alleen... dat ik het me voorneem om dit soort dingen met lege flesjes en jampotjes te doen, maar dat het er niet altijd (meestal niet) van komt en dan staat daar zo'n hele voorraad glaswerk te staan... Die ik dan uiteindelijk toch naar de glasbak breng.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo gaat het bij mij ook meestal Sunny. Maar dit keer heb ik goede voornemens die ik in daden ga omzetten :)

      Verwijderen
  2. Ik vind die potjes met de dieren er op echt geweldig! De bloemen in de flessen zijn ook heel mooi.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral die laatste zijn heel simpel te maken.

      Verwijderen
  3. Leuke ideeën zeg!
    Moet ik toch eens aan denken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet je zeker doen Marga en de meeste zijn simpel te maken.

      Verwijderen