donderdag 21 januari 2016

Vogel-verwen-ideeën

Het is koud buiten, dus jij, maar ook de vogels kunnen wel wat extra’s gebruiken. Op Pinterest, maar ook op Landleven zag ik verschillende ideeën om de vogels te verwennen. Variërend van het ophangen van kant en klare vetbollen, maar ook in de vorm van een feestelijke voedertaart.
Afijn, welke vorm je kiest, het is vrij eenvoudig om de vogels wat extra’s te geven.

voedertaart naar een idee van Landleven

Wat heb je nodig
  • gemengd vogelvoer;
  • pinda's in de dop;
  • (goedkoop) hard frituurvet;
  • (eetbare) decoratie: mos, kleine rode appeltjes, bessen van struiken, cranberry's, rozenbottels, stukjes appel, maïskorrels;
  • oude pan;
  • verschillende vormen zoals tulband, kleine en grote puddingbakjes, koffiebekers, muffinvormpjes.

Zo ga je te werk:
  1. Smelt het vet in de pan en roer het vogelzaad door het gesmolten vet. Giet het mengsel in de vorm. Laat afkoelen en stollen. Zet je de vorm buiten? Dek deze dan even af om te voorkomen dat de vogels er bij voorbaat al aan beginnen te eten!
  2. Wil je een taart met verschillende laagjes? Strooi dan een laagje vogelvoer in de tulband en bedek dit met een laag (1 à 2 centimeter) vet. Laat stollen. Wil je het stollen versnellen, zet dan de vorm een half uurtje in de diepvries. Als het vet hard genoeg voor de volgende laag dan breng je op dezelfde manier een laag vogelvoer met daarop vet aan. Laat deze weer stollen. Herhaal dit tot de hele tulband vol zit.
Maak een taart
Als de hele taart voldoende gestold is, plaats je de vorm dertig seconden in een bak met heet water. Zodra de zijkanten van de taart loslaten, kun  je de vorm uitstorten op een bord of taartschaal.
Wil je er een waar kunststuk van maken versier dan de taart met toefjes mos en allerlei lekkernijen zoals cranberry's, rode appeltjes, rozenbottels, plakjes appel, pinda's, maïskorrels. Gebruik een likje frituurvet als lijm om de decoratie op de taartvorm te plakken.
Wil je een taart met verschillende groottes gebruik dan puddingverpakkingen, koekvormpjes, koffiebekertjes e.d.

Let er wel op dat voor het maken van de taarten je absoluut geen gebruikt frituurvet neemt. Dit is namelijk veel te zout.

Eenvoudige voederideeën
Is dit je teveel werk? Je kunt natuurlijk ook wat vet met zaden in een oud kopje gieten en er een stokje in steken zoals je op deze foto ziet.

Of smeer een lege wc-rol in met (vogel)pindakaas. En rol deze door wat vogelvoer. Vinden ze ook heel lekker.


Of steek zoals ik heb gedaan vlak na de kerst, je oude kerstgroen of wat groen uit de tuin, in een tuinvaas met aarde en prik door middel van een dikke satéprikker er wat netjes pinda's en vetbollen in. Zet de vaas in de buurt van een raam en je hebt zicht op het af en aan vliegen van vogelsoorten waar je misschien geen weet van had.
Hoe help jij de vogels de winter door?


Als je mijn Facebookpagina liked ben je altijd als eerste op de hoogte van mijn hoofd vol ideeën.

3 opmerkingen:

  1. Errug leuk, deze ideetjes!
    Als ik een tuin had, dan denk ik dat ik me zeker zou laten inspireren door deze blogpost. Maar met een balkon, vind ik dat niet te doen. Het lijkt mij wel heel leuk om die vogeltjes van zo dichtbij te kunnen gadeslaan, maar ik heb niet zo heel veel zin om de vogelpoep te gaan opruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het leuke ideeën en echt niet moeilijk. Die taarten zijn zo mooi dat ik eerst dacht dat ze voor mensen waren.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen