dinsdag 12 januari 2016

Verkoopkanalen voor hobbyisten

Wist je dat er naast Marktplaats meer verkoopkanalen zijn waar je als hobbyist of creatieveling je spullen kunt verkopen. In onderstaand overzicht laat ik zien op welke manier jij je gebruikte spullen maar ook je zelfgemaakte creaties het beste van de hand kan doen. Een top 5 van mijn favorieten, met commentaar!


Begin je eigen marktkraam

1. Marktplaats
Behoeft geen verdere uitleg denk ik. Je downloadt de app op je smartphone of tablet. Vult je gegevens in, schrijft een wervende omschrijving van je product en je uploadt een paar foto's. Handig is dat je de foto's die je gemaakt hebt met je telefoon of tablet gelijk kunt downloaden.
Vraag je voor je product niet meer dan 100 euro dan is verkopen via Marktplaats helemaal gratis. Hier vind je 11 tips voor Marktplaats verkopen!

2. Bol.com
Ook via de Winkel van ons allemaal kun je je gebruikte spullen verkopen. 
Voordeel is dat je spullen direct zichtbaar zijn in de grootste etalage van Nederland en België en dat Bol.com de betalingen voor je afhandelt. Nadeel is dat zij een bemiddelingsbijdrage vragen waardoor het bedrag dat je overhoudt erg klein is. 

3. Verkoopwinkels voor particulieren
De zogenaamde "verkoopwinkels" schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond.  Dit zijn kleinschalige projecten waar je je eigen maaksels of spullen kunt verkopen. Bijvoorbeeld in Dokkum, bij Zus en zus en zo.
Zus en zus en zo heeft 100 kramen die je kunt huren en waarin je je eigen spullen kunt verkopen.
Je prijst zelf je spullen, je richt je kraam in en de dames van Zus en zus en zo doen de rest. Zij verkopen je spulletjes zodat jij niet aanwezig hoeft te zijn en de opbrengst mag je zelf in je zak steken.
Hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan want het huren van een kraam kost wel 25,-- per week of 60,-- per maand.
Vind je dat te duur dan kun je ook kiezen voor de fifty-fifty manier. Je betaalt dan geen kraamhuur, maar de helft van de opbrengst gaat dan wel naar Zus en Zus en zo.

4. Facebook
En dan heb je natuurlijk verschillende Facebookpagina's waarop je je spullen kunt verpatsen. Op Lots ideas of Marion in het fotoalbum #Marion maakt kun je mijn creaties vinden. Maar er zijn natuurlijk veel meer pagina's waar je leuke dingen kunt scoren.

5. DaWanda
Heb je een eigen collectie, label, of maak je dingen met de hand? Bij Dawanda kun je geld verdienen. Klik hier om te zien hoe je in een paar muisklikken een winkel kunt openen. Zelf heb ik niet zulke goede ervaringen met Dawanda. Ik heb via de site een poefje "verkocht" en verstuurd maar het bedrag is nog steeds niet op mijn rekening bijgeschreven. Daarnaast is de klantenservice niet te bereiken zodat ik mijn account nog steeds niet heb kunnen verwijderen. Geen aanrader dus.

Via welk kanaal verkoop jij je spullen?



9 opmerkingen:

  1. Zelf verkoop eigenlijk alleen op Marktplaats, er is hier in Zwolle ook een ‘winkel’ waar je een kraam kan huren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo kunnen we zien hoe we onze gebruikte spullen, maar ook onze zelfgemaakte creaties het beste van de hand kunnen doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik mis alleen nog Etsy. Zelf verkoop ik nooit wat, behalve misschien boeken. Ik ben helaas niet zo handig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar zeg je me wat. Daar heb ik me ook weleens in verdiept maar daar was iets mee. Maar wat weet ik niet meer. Ga het alsnog uitzoeken. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Meestal verkopen wij de spulletjes via marktplaats. maar ik kan een kraampje huren als je er tijd voor hebt ook heel gezellig en leuk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meestal verkopen wij de spulletjes via marktplaats. maar ik kan een kraampje huren als je er tijd voor hebt ook heel gezellig en leuk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is in ieder geval leuk dat er verschillende mogelijkheden zijn om je eigen spullen te verkopen.

      Verwijderen