dinsdag 19 januari 2016

Eigenwijze stamppotjes op mijn manier klaargemaakt.



"Geweldig nieuws voor alle kokende vaders en moeders: stamppot is het favoriete winterrecept van Nederlandse kinderen" (Citaat Unox Stamppotboekje) 

In oktober deelde ik met jullie mijn favoriete STAMppotgerechten die ik in Marion STAMpt had verzameld. Een ervan kwam niet uit het Unox receptenboekje maar is wel één van mijn favorieten. Namelijk deze: Zuurkool met banaan, spekjes en zure room (of crème fraîche). 
Hij staat deze week bij ons op het menu dus ik zal alle stappen even op een rijtje zetten.

Wat heb je nodig:
  • pakje zuurkool naturel;
  • 2 bananen
  • pakje mager gerookte spekblokjes
  • aardappels
  • potje crème fraiche
  • (verse) rookworst. 
Doe de zuurkool met een laagje water of witte wijn in een pan en zet deze op een laag vuur. Snijd de bananen in plakjes en doe deze bij de zuurkool.
Schil ondertussen de aardappels.
Zelf weet ik nooit zo goed hoeveel aardappels ik moet schillen maar ga uit van 10 middelgrote aardappels.
Kook deze totdat ze gaar zijn.

Ondertussen bak je de spekjes krokant in een beetje bakboter.
Ongeveer 10 minuten voordat de aardappels gaar zijn leg je de rookworst op de zuurkool zodat deze door en door heet kan worden. Ik neem altijd de verse rookworst van de Lidl. Deze is kruidig en is lekker stevig.

Stampen maar.
Als de aardappels gaar zijn dan giet je ze af en stampt ze fijn.
Haal de rookworst uit de pan zuurkool en leg deze even op een bord. Giet de zuurkool af en roer er een bekertje crème fraîche door.
Roer vervolgens de spekjes door de aardappels en roer de aardappels door het zuurkoolmengsel. Maak de stamppot wat smeuiiger met een klont boter en een scheutje melk. Breng de zuurkoolstamppot op smaak met zout en vers gemalen peper.

Doe nog een klontje boter bij het spekvet en bak op een laag vuur de rookworst even om en om. Schenk het overgebleven spekvet bij de zuurkoolstamppot en roer deze nog een keer goed door.
Leg de rookworst op de stamppot en laat deze ongeveer er 10 minuten op liggen. Als je de worst omdraait kun je gelijk nog even de stamppot doorroeren om aankoeken te voorkomen.
Doe een laatste smaaktest en als deze naar je zin is haal dan de rookworst eruit en snijd deze in plakjes.
Geef iedereen een flinke schep zuurkool en leg de worst erover. En smullen maar.

Hou jij ook zo van stamppot?





4 opmerkingen:

  1. Ja ik vind stamppot heerlijk! En het is ook zo lekker makkelijk omdat het in 1 pan zit. Bovenstaand recept zou ik niet gauw maken. Ik houd niet van banaan en die creme fraiche lijkt me onnodig vet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh, dat is zeker een 'eigenwijs' stamppotje! Ik ga dat ook eens proberen met banaan. Lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen