vrijdag 13 november 2015

Doe eens wat anders met pepernoten

Zaterdag 14 november is de aftrap van de sinterklaastijd: op die dag komt onze goede Sint met zijn pieten in verschillende plaatsen aan, in ons land.
Eindelijk zul je denken. Want als het aan de commercie ligt dan was de sinterklaastijd al in augustus begonnen, want toen lagen de pepernoten al in de schappen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat je eigenlijk de pepernoten alweer een beetje beu bent en toe bent aan iets anders.
Vandaar dat ik nu alvast wat recepten heb opgezocht die je kunt maken van (restjes) pepernoten.
Een van deze "pepernoten-verwerkingsrecepten" heb ik uitgeprobeerd. Namelijk het pepernoot-banaanbrood van de Bakparade. 

Wat heb je hiervoor nodig.
  • Een restje pepernoten van 175 gram
  • 1/2 tl bakpoeder
  • 1/4 tl baking soda (vind je bij de bakproducten in de supermarkt)
  • 2 hele rijpe bananen
  • 70 gram appelmoes
  • 2 el melk
  • Kleine springvorm.
En nu aan de slag
Vermaal de pepernoten tot poeder. Dat kan het beste met een staafmixer of in de keukenmachine. Ondertussen verwarm je de oven voor op 175 graden.
Meng dan het pepernoot-meel, de bakpoeder en de baking soda door elkaar.
Prak de bananen fijn en roer de appelmoes en melk door het bananenmengsel. 
Vervolgens doe je het bananenmengsel dat ik trouwens ook in de keukenmachine heb gepureerd, door de droge ingrediënten (pepernoot-meel, bakpoeder en baking soda) waaraan ik nog wat extra speculaaskruiden heb toegevoegd.
Dan giet je alles in een kleine springvorm van een diameter van 16 cm. Maar je kunt ook een cakevorm gebruiken zoals ik heb gedaan.
Als je dit gedaan hebt is de oven op temperatuur en kan de bakvorm erin.
Bak het pepernoot-bananenbrood ongeveer 25 tot 30 minuten in de oven totdat het goudbruin is. Om te checken of het brood gaar is kun je er even een satéprikker in steken. Als deze er schoon uitkomt dan is het gaar. Laat het brood afkoelen en snij het in plakken.
Uiteindelijk is mijn pepernoot-banaanbrood zo geworden. Zelf had ik gedacht dat het brood tijdens het bakken wat meer zou rijzen. Maar dat is niet gebeurd.
Het zijn daarom hele kleine plakjes geworden, die meer op plakjes kruidkoek lijken dan op sneetjes brood. Maar de smaak is goed. Je zou dus voor meer volume de hoeveelheid kunnen verdubbelen. Maar dat is aan jou.

Pepernoten over?
Heb je nog pepernoten over of wil je straks van restjes pepernoten iets lekkers maken? Kijk dan even op deze leuke ideeën van de bakparade en laat je inspireren.

Heb jij speciale gerechten die je maakt met Sinterklaas?



3 opmerkingen:

  1. Kijk, dit ga ik een keertje maken. Ik weet zeker dat ik kruidnoten overhoud en ik weet ook zeker dat deze cake hier thuis ontzettend gewaardeerd gaat worden omwille van de bananen en de appelmoes en... geen bloem!
    Dankjewel voor deze tip!
    Ziet er trouwens errug smakelijk uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk niet, maar ik ben ook niet zo'n fantasierijke kok. Ik vind het wel een heel leuk recept zeg! Geweldig om zo pepernoten te gebruiken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het recept viel hier thuis erg in de smaak. Een echte aanrader voor jullie allebei.

    BeantwoordenVerwijderen