woensdag 25 november 2015

Dineren voor een prikkie

Kan dat dan? Ja dat kan, nog steeds. Toen ik in de jaren 80 in Amsterdam woonde ging ik altijd op mijn verjaardag dineren op de Middelbare Hotelschool in de Jordaan. Ik nodigde dan mijn ouders uit en een paar vriendinnen en we hadden de avond van ons leven. En na afloop van het diner betaalde ik de rekening die slechts uit een paar tientjes bestond.
Restaurant Amuse,  MHS Leeuwarden
Culinair verwend worden
Ik bewaar warme herinneringen aan die tijd, maar na onze verhuizing naar het midden des lands is het er niet meer van gekomen om zo mijn verjaardag te vieren. Gek eigenlijk, want ook nu is het nog steeds mogelijk om voor een luttel bedrag chic te dineren in een leerbedrijf van een van de Middelbare hotelscholen, die je vindt in het hele land.

Een paar keer per week is er de mogelijkheid om in het schoolrestaurant van de Middelbare Hotelschool uitgebreid te lunchen of te dineren. En dat is een aanrader. Voor nog geen tientje per persoon word je de hele avond culinair in de watten gelegd. En wie wil dat nou niet.

Eten in stijl
Nu onze zoon de opleiding manager/ondernemer horeca in Leeuwarden volgt heb ik het dineren op de Middelbare Hotelschool opnieuw ontdekt. En ik ben weer helemaal verkocht.
Laatst waren we te gast op de speciale avond voor ouders waar we voor slechts 10,-- per persoon de meest heerlijke gerechten kregen voorgeschoteld.
En in stijl hé, de studenten leren daar nog de fijne kneepjes van het vak.
Zo word je keurig naar je tafeltje begeleid, de wijnkaart open gepresenteerd, het peper-en-zoutstel na het hoofdrecht keurig afgeruimd. Alsof je in een drie sterren restaurant zit maar dan voor een nul sterren prijs.
foto MHS Leeuwarden
Te gast in een leerbedrijf
Natuurlijk kan er ook iets fout gaan want het is niet voor niks een leer-bedrijf. Maar als je niet te kritisch bent en alles een beetje over je heen laat komen (niet letterlijk natuurlijk) dan kun je een hele lekkere gerechten eten voor een vriendenprijsje. 

Vind een MHS bij jouw in de buurt
Woon je niet in het Noorden en wil je ook eens te gast zijn in zo'n leerbedrijf? 
In heel Nederland vind je hotelscholen waar je kunt lunchen óf dineren.
Check even op de website van de school op welke dagen het restaurant geopend is en hoe je kunt reserveren. 

Ga jij weleens eten in een leerbedrijf?

9 opmerkingen:

  1. Nee, eigenlijk heb ik dat nog nooit gedaan! Maar het lijkt me zeker leuk om eens te doen. Als ik het maar vanwege de lage kosten.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt leuk Nicole en je doet de studenten er een groot plezier mee.

      Verwijderen
  2. Wat een goed idee, ik wist niet eens dat zoiets mogelijk was. Bedankt voor de tip want het lijkt me leuk om dat eens te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verdomd, dat is een goed idee!
    Onlangs stelde ik nog voor aan mijn dochter om een keer per maand uit eten te gaan. Voor de gezelligheid, maar ook omdat we het soms zo druk hebben dat we echt tijd voor elkaar moeten máken. Zij vond dat niet zo'n goed idee vanwege de kosten, maar hier ga ik eens achteraan. Ik zal eens uitvogelen hoeveel dat precies kost om in zo'n restaurant van een hotelschool te eten. Ik denk dat mijn dochter dat wel zal zien zitten!
    Dankjewel voor de tip, dus. :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger heette de MHS in Amsetrdam de Kogge en zat de school in de buurt van de Elandsgracht. Waar hij nu zit weet ik niet. Maar daar kun je snel genoeg achter komen. Succes.

      Verwijderen
  4. Leuk. De school waar ik het dichts bij woon serveert alleen erg uitgebreid. Lunch van 3 gangen en diner van 6-7 vind ik vrij veel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat lijkt me heel leuk om eens te proberen! Past ook goed bij mijn studentenbudget haha :) Bedankt voor de tip! :)

    BeantwoordenVerwijderen