maandag 5 oktober 2015

Wie zaait wordt beloond


Stokrozen in de Provence

Vorig jaar zomer vierden wij vakantie in de Provence. En daar zag je ze overal: Stokrozen.
In de pittoreske dorpjes, in de kleine straatjes. Waar je ook was, kwam je ze tegen. Ze lijken niet meer nodig te hebben dan een klein kiertje in het beton of wat zand tussen wat klinkers.
Maar ook deze zomer in Amsterdam zag ik ze in geveltuintjes staan en weer was ik verkocht. Die wil ik ook.

En omdat ik me eigenlijk vorige zomer in de Provence al had voorgenomen dat ik de zomer daarna ook stokrozen in mijn tuin wilde, en ik ze dit jaar nog steeds niet heb geplant, besloot ik tijdens mijn bezoek aan Amsterdam toch maar stiekem een paar zaadjes te winnen. Want eigenlijk gaat dat heel gemakkelijk. Aan het eind van de zomer en in het begin van de herfst pluk je de bruine zaaddoos van de stokroos die vol zit met zaadjes. Doe de zaadjes in een koffiefilterzakje (vanwege de ventilatie) zodat ze kunnen drogen, schrijf er naam, de datum en de kleur van de plant op en je bent klaar om te zaaien.

Het drogen doe je in een koffiefilterzakje
Zaaien doe je het beste aan het begin van de herfst (dus nu) of aan het eind van de zomer. Met een beetje geluk bloeien ze dan de volgende zomer al. Als je de zaden in de lente zaait dan moet je meer geduld hebben. De stokroos zal dan pas het jaar daarop bloeien.
Dat zaaien van stokrozen gaat heel eenvoudig. Op vrolijke de site van Happy seeds kun je precies zien hoe je dat het beste kunt doen. Maar ik wil je ook een beetje op weg helpen. Spit een stukje van je tuin om, of verwijder een stoeptegel als je een geveltuintje wilt maken en vul het gat met tuinaarde. 

Kies wel een zonnige en liefst beschutte plek uit want de stokroos is een echte zonaanbidder. Verspreid de zaadjes over de aarde en dek ze toe met een laagje zand of tuinaarde. Let op dat je niet teveel zaadjes te gelijk zaait want (bijna) elk zaadje groeit uit tot een flinke plant.
Naast wat liefde is de verzorging heel simpel. Alleen als het lange tijd droog weer is moet je de plant af en toe wat water geven. En je zult zien dat hij uitgroeit tot een flinke plant.


Heb je eenmaal een stokroos in je tuin staan schrik dan niet als hij in de herfst helemaal afsterft. De zaadjes die je hebt verzameld kun je laten drogen en gewoon weer uitzaaien. En ben je dat vergeten dan is er ook niets aan de hand: hij zaait zich namelijk zelf uit. Het jaar daarop word je weer beloond met een prachtige stokroos. 

Kweek jij weleens planten uit zelf gewonnen zaadjes?






2 opmerkingen:

  1. Oh wauw, dankjewel voor deze tips!
    Ik ben helemaal verliefd op stokrozen. Vind ze zo mooi!
    Heb ooit eens wat zaadjes gekocht voor in mijn geveltuintje, maar die zijn nooit uitgekomen. Ik heb ze vast in de verkeerde tijd van het jaar gezaaid.
    Maar nu lees ik hier dat ik ze eigenlijk niet eens hoef te kopen. Ik denk dat ik ook eens stiekem langs de geveltuintjes ga wandelen en wat zaadjes ga winnen uit uitgebloeide planten. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op zo'n zonnige dag als vandaag moet je vast wel wat zaadjes kunnen scoren. En het resultaat is zo mooi. Kreeg net nog een foto van prachtige stokrozen op https://www.facebook.com/LotsideasofMarion?notif_t=notify_me_page

    BeantwoordenVerwijderen