dinsdag 27 oktober 2015

Was breien vroeger tuttig en oubollig.........


Als ik aan mijn moeder denk, dan denk ik aan breien. Zij breidde wat af. Breidde zij eerder de mooiste Ierse truien in ingewikkelde kabelpatronen, later waren dat truien in verschillende kleuren en structuren.
En van de restjes breidde zij een tochtslang.
Niet dat ik al haar creaties mooi vond, maar ze kon het wel; haar truien waren altijd anders dan anders.
Maar na de dood van mijn moeder hebben we alle breisels weggedaan: op één na: een mooie Ierse trui die zij heeft gebreid heb ik bewaard. 
Hij wordt niet meer gedragen, maar wegdoen: nee dat doe ik niet.

Kussens van truien
Laatst zag ik op Welke dat kussens maken van truien nog steeds hip is. Dus dat wordt de nieuwe bestemming van de kabeltrui. Op hoe maak je een kussen van een oude trui kun je zien hoe je dat doet.
stoer kussen gemaakt van een kabeltrui
Of gebreide armbanden
Maar je kunt er ook leuke accessoires van maken zoals deze armbanden die ik zag op Girlscene, gemaakt van houten of plastic bangles, te koop in winkels als H&M of C&A, die je beplakt met grof gebreide stof van bijvoorbeeld een kabeltrui. Maar in welke winkel ik ook keek, ik kon ze niet vinden. Vandaar dat ik deze armbanden zelf nog niet heb gemaakt.
Gelukkig zag ik op zelfmaak ideetjes een beknopte, maar heel duidelijke handleiding van hoe je in een mum van tijd plastic armbanden maakt; gewoon van lege flessen. Als je dit ziet dan staak je gelijk je zoektocht naar plastic armbanden.
of een paar stoere armbanden van lege plastic flessen.
Was breien vroeger tuttig en oubollig? Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen in de weer met naald en draad en worden de meest mooie creaties gemaakt.

Ik heb de draad weer opgepakt? En jij?
Sinds kort heb ik zelf ook de "draad weer opgepakt", ik ben begonnen met breien. Geen ingewikkelde truien zoals mijn moeder. Het wordt echt iets heel anders. 
Wil je weten wat ik onder handen heb? Hou dan mijn Facebook pagina
Lots ideas of Marion in de gaten. Dan ben je als eerste op de hoogte van mijn nieuwste creatie.

Heb jij de haak- breinaalden ook weer opgepakt?







4 opmerkingen:

  1. Breien kan ik totaal niet. Haken gaat een stuk beter. Ik vind dat kussen van die trui echt prachtig en die armbanden ook. Vaak begin ik in de herfst met haken om te ontspannen maar ik houd het nooit vol.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan breien én haken, hoewel het lang geleden was dat ik de breipennen weer heb opgepakt. Maar nu ik weer begonnen ben aan een leuk projectje (meer hierover lees je binnenkort op mijn blog) heb ik de smaak weer te pakken. Haken vind ik ook leuk, zeker met T-shirt yarn omdat dát lekker snel gaat en je er leuke dingen van kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig is dat hoe het imago van bepaalde dingen doorheen de jaren kan veranderen...
    Je zegt dat breien vroeger tuttig en oubollig gevonden werd, maar ik herinner me een tijd (begin jaren '80) toen het toch echt wel heel hip gevonden werd, hoor. Er waren toen ook veel wol- en handwerkwinkels!

    Zelf vond ik breien toen ook hartstikke leuk. Ik breide toch wel minstens twee truien per jaar.

    Wel leuk dat het nu weer helemaal terug is!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Breien kan ik niet. Haken wel en dat is ook weer helemaal hip. Als ik het op de heupen krijg dan maak ik in korte tijd van alles. Momenteel zit de mand al een poosje dicht.

    BeantwoordenVerwijderen