zondag 11 oktober 2015

variant op ons dagelijks brood

Koken met kliekjes is hot. Het Voedingscentrum heeft zelfs een kliekipedia pagina in het leven geroepen om aandacht te vragen voor voedselverspilling. Want we gooien nogal wat weg met z'n allen, en niet zo'n klein beetje ook.
Ik kan er over meepraten als ik naar mijn eigen huishouding kijk, want ik wil nog wel eens vergeten te kijken wat ik nog op voorraad heb, als ik boodschappen ga doen.
Maar gelukkig heb ik altijd een excuus, als ik weer eens een krop sla heb gekocht terwijl er nog een in de koelkast lag, dat deze sla dan maar naar de geiten gaat. En die varen daar wel bij: bij mijn onnadenkendheid. 
Dus eigenlijk verdwijnt er weinig in de vuilnisbak, want ik hou zelf erg van kliekjes en van wat oude boterhammen bak ik dan ook graag wentelteefjes.
In het oude Margriet kookboek uit de vijftiger jaren vond ik het recept dat ik een beetje heb aangepast. En terwijl ik de wentelteefjes bakte heb ik alle stappen even op de foto gezet. Dan kun je zien dat het reuze simpel is om van ons dagelijks brood iets heel lekkers te maken.

Wat heb je nodig:
  • wat (oude) boterhammen;
  • melk;
  • 2 eieren;
  • suiker;
  • kaneel;
  • boter of margarine om in te bakken.

Neem 2 eieren en klop deze los in een lage schaal en doe er een flinke scheut melk bij en doe wat kaneel bij het mengsel. 
Zelf doe ik alles uit de losse pols, maar in het recept van Margriet hebben ze het over een 1/4 liter melk. En dat komt wel aardig overeen met de hoeveelheid die ik gebruik. Haal vervolgens de boterhammen door het melk-ei-kaneel-mengsel en leg ze op een bord. Herhaal dit met alle boterhammen die je gaat bakken.
Als je wentelteefjes voor lunch bakt ga dan uit van 2 á 3 boterhammen per persoon, want als je begint te eten zijn ze zo maar op. 
Zoals je op de foto kan zien heb ik in plaats van witte boterhammen gewone volkoren sneetjes genomen en ook de korstjes zitten er nog aan. Dat kan namelijk best omdat ze in het melkmengsel zacht worden en lekker knapperig als je ze hebt gebakken. Gewoon laten zitten dus die korstjes. Want we gooien al genoeg weg of je moet ze aan de vogeltjes geven.
Doe een klontje boter in een koekenpan en als die heet is bak je de wentelteefjes in de hete boter. Als beide kanten lichtbruin zijn leg je ze op een bord, die je even op een pannetje heet water hebt gezet. Zo blijven ze warm totdat jij je door de stapel boterhammen hebt heen gebakken. 
Als alle boterhammen "wentelteefjes" zijn geworden serveer ze dan met (poeder)suiker of met kaneelsuiker, die wij altijd zelf maken door in een leeg (kruiden)potje een deel kristalsuiker en een deel kaneel door elkaar te husselen.

Een lekkere variant op deze oer-Hollandse lekkernij is om wentelteefjes van plakjes suikerbrood te maken. Met een bolletje kaneelijs erbij is dat een heerlijk toetje en heel makkelijk te maken.

Wat doe jij met oud brood?

7 opmerkingen:

  1. Ik maak er nog wel eens tosti's van, maar wentelteefjes lijken me eigenlijk ook erg lekker. Zeker nu in de herfst! Je hebt me geïnspireerd!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo lekker om eens een keertje te ontbijten met wentelteefjes! Daar denk ik eigenlijk nooit aan. Ik maak ook weleens tosti's, zoals Nicole, of ik rooster het brood dat een beetje oud geworden is. Dankjewel voor deze tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oud brood heb ik niet vaak maar als ik het heb maak ik er weleens tosti's van. Gewoon in de koekenpan want die zijn het lekkerst. Het tosti apparaat staat hier werkeloos in de kast. Dat kost zoveel tijd om schoon te maken en je brood past er nooit goed in.
    Wentelteefjes heb ik nog nooit gemaakt. Misschien toch een proberen Marion :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh heerlijk, wentelteefjes, we maken ze hier ook af en toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verloren brood, ideaal om oud brood op te gebruiken. Ik maak regelmatig eens een versie zonder suiker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beetje custard erin is ook lekker!

    BeantwoordenVerwijderen