donderdag 1 oktober 2015

Marion Stampt

Vandaag is het 1 oktober: de dag van de leerling-telling, de uitbetaling van de kinderbijslag en vandaag 17 jaar geleden, de dag dat onze zoon is geboren. En ik op die dag, boerenkool wilde eten.

Maar de dag verliep anders, want de geboorte van mijn zoon kondigde zich aan en dan vergeet je dat je boerenkool zou eten. Dus dát hebben we die dag dan ook niet gedaan. Toch denk ik iedere eerste van oktober aan boerenkool. Daar heb ik dan zin in. Ik heb de zakken al in de supermarkt zien liggen, maar nog niet in mijn vriezer gelegd. Want dat moet je altijd even doen, de vorst die moet er over. En hoewel de grondtemperatuur vannacht bijna onder nul is geweest, is deze vorst nog niet over de boerenkool uit de supermarkt geweest. Dus moet je de natuur even een handje helpen.
STAMppot: ik hou ervan. En een aantal recepten zijn bij mij favoriet. Bijvoorbeeld de stamppot met bladspinazie die ik terugvond op Smulweb is niet te versmaden.

Je hebt er niet meer voor nodig dan:

  • 750 gram geschilde aardappels;
  • een pak bladspinazie uit de supermarkt;
  • een eetlepel olijfolie;
  • 1 grote ui;
  • een kleine rode paprika,
  • een bakje kruidenkaas (je kunt Boursin nemen, maar een bakje kruidenkaas van het huismerk volstaat ook prima).
Kook de aardappels gaar en verwarm de spinazie.Verhit de olie en bak de spekblokjes uit. Pel en snipper een ui en halveer de paprika en snijd deze in blokjes. Bak de ui en de paprika vervolgens een paar minuten mee met de spekblokjes. Giet de aardappels af, schud ze even op en stamp ze fijn. Meng vervolgens de spekblokjes met het spekvet, de ui en de paprika  door de aardappels. Roer de kruidenkaas door de spinazie en roer vervolgens het spek-ui-paprika mengsel door de spinazie. Breng alles op smaak met een beetje vers gemalen peper en zout.

Lekker erbij zijn pittige gehaktballetjes die je maakt van een pondje gehakt, 2 eetlepels paneermeel, een los geklopt ei, een eetlepel gehaktkruiden, een teentje versgeperste knoflook en een eetlepel mosterd. Meng dit alles door elkaar en rol hier balletjes van. Bak ze met een klontje boter of olijfolie in 15 minuten bruin en gaar.

Maar ook in het stamppot-boekje van Unox dat ik hier in de kast heb staan, vind je heerlijke stamppotgerechten die net een tikkeltje anders zijn. Laat je inspireren en laat me weten welke stamppot jij het lekkerst vindt.

Vanavond gaan wij niet aan de stamppot omdat je op je verjaardag mag kiezen wat je eet en onze zoon een geheel andere keuze heeft gemaakt.
Maar binnenkort staat de boerenkool mét worst hier op tafel. Vanmiddag haal ik even een zak in de winkel, die een paar dagen in de vriezer gaat en zodra het kwik onder de 12 graden daalt staat de boerenkool bij ons op tafel.

Ben jij ook zo dol op stamppot?

4 opmerkingen:

  1. Ja, ik vind het lekker! Ik houd van boerenkool, zuurkool, hutspot en hete bliksem. Wat grappig dat die eerste oktober nu gedachten aan stamppot bij je oproept.

    Het stamppot boekje ziet er erg leuk uit zeg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Nicole,
      Dat stamppot boekje is inderdaad heel erg leuk, maar helaas niet meer verkrijgbaar. De recepten zijn nog wel te vinden in de link die je kunt vinden In "Marion Stampt".
      Ik heb trouwens ook nog een heerlijk zuurkoolrecept. Dus als je interesse hebt dan laat je het maar weten.
      Groet van Marion

      Verwijderen
  2. Jaaaa, lekker stamppotjes, ben ik gek op!
    Spruitenstamp, rodekoolstamp, boerenkoolstamp...enzovoort.

    BeantwoordenVerwijderen