woensdag 14 oktober 2015

Groningen is prima bereikbaar, maar dan...

Er gaat niets boven Groningen en voor Noorderlingen is dat misschien ook wel zo. Het is in ieder geval mijn favoriete stad in het Noorden en vanaf mijn huis goed te bereiken. Binnen een half uurtje rijden sta ik op de Grote Markt.
Berekend van mijn voordeur tot de parkeergarage van De Bios, de meest gunstige t.o.v. de Vismarkt. Maar dan betaal je wel 2,40 euro per uur.
Maar het kan ook voordeliger, maar dan moet je wel over meer tijd beschikken en het niet erg vinden om ook een halfuurtje in de bus te zitten. 
Of om een half uurtje te lopen. Maar daarover later meer.
In 30 autominuten in het centrum van Groningen
Rond Groningen Stad liggen namelijk 5 P&R terreinen (waar je m.u.v. P+R Euroborg) gratis kunt parkeren om vervolgens met de bus verder de stad in te gaan. Voor 6,-- euro per dag kun je met maximaal 4 anderen met de citybus heen en terug naar het centrum rijden. Het kaartje betaal je met je pinpas bij de kaartjesautomaat bij de bushalte of op het P&R parkeerterrein waar je geparkeerd staat.
Het schijnt ook dat je het kaartje in de bus contant kunt afrekenen bij de buschauffeur. Maar of dát werkelijk zo is weet ik niet, ik heb het nog nooit gedaan en ik kan me ook niet voorstellen dat een buschauffeur daarop zit te wachten. 
Pinnen dus. En geduld hebben, want de rij is vaak lang voor de kaartjesautomaat en het programma moet je even doorhebben. Maar dan kun je wel voordelig de stad in.

Een andere mogelijkheid die je kunt proberen is om gratis te parkeren bij IKEA, de bus de bus te laten en het stukje naar de stad gewoon te gaan lopen
Want voordat je bij de dichtstbijzijnde bushalte bent, je bent aangesloten in de rij wachtenden voor de kaartjesautomaat en misschien ook nog de pech hebt dat de bus net weg is, dan had je al een heel eind op weg naar het centrum kunnen zijn. 
Want als je deze route volgt sta je binnen een half uurtje midden op de Grote Markt en heb je helemaal geen parkeer- en vervoerskosten. Dus mocht je in de herfstvakantie een dagje Groningen willen doen neem deze gratis tip dan eens in overweging.

Zoek je ook nog wat leuke tips voor de stad zelf dan kan ik je deze aanbevelen. Ik vond ze op live the life you love,  een leuk blog waarin Daphne als geboren en getogen Groningse schrijft over dé hotspots in Groningen die je beslist gezien moet hebben, maar je kunt ook de Funshopgids Groningen downloaden dan heb je ook alles bij de hand.
De funshopgids Groningen ook als boekje verkrijgbaar
Ga je liever naar een andere leuke stad, lees dan nog even deze tips over parkeren in de Hoofdstad en hoe je voordelig in Utrecht kunt parkeren.
Heb je zelf ook leuke suggesties voor een leuk dagje Groningen deel ze dan hieronder of op Facebook


4 opmerkingen:

  1. Ik vind het altijd heel erg leuk om eens een andere stad in NL te bezoeken. Als je je goed voorbereid en van te voren de bezienswaardigheden opzoekt, of althans de dingen die je er graag zou willen doen en zien, dan vind ik het echt een volwaardig citytripje én het voordeel is dat je geen hotel hoeft te boeken, maar 's avonds gewoon weer in je eigen bedje stapt.

    Leuk dat je hier wat tips over Groningen geeft, want het komt gewoon nooit in mij op om Groningen eens te bezoeken. Het is een beetje een lange treinreis voor mij (ik heb geen auto), maar dat geeft niet... Dan maak ik het me gewoon gezellig in de trein. Reizen met de trein duurt misschien wat langer dan met de auto, maar het is wel zo relaxt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groningen lijkt verder weg dan je denkt Sunny en is ook met de trein goed bereikbaar.

      Verwijderen
  2. Ik parkeer altijd het liefst gratis. Wij gaan nog wel eens naar Enschede en daar weer ik een gratis plek bij een kerkje. Dan lopen we 15 minuten en dan zijn we in het centrum. En van het geld dat we uitsparen drinken we lekker koffie : )

    Groningen lijkt me zeker een leuke stad!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien kun je eens een gastblogje schrijven over Enschede en dan ook waar je voordelig kunt parkeren.Dat is nou weer een stad die ik niet ken.

      Verwijderen