dinsdag 29 september 2015

Opeens had iedereen er een

Heb jij een broodbakmachine? 
Begin 2000 had opeens iedereen er een en trok de geur van vers brood door menig huisgezin. 
Maar hoe is dat nu? Gebruik jij je broodbakmachine nog weleens?

Ik heb er een die ergens onderin een kast staat te verstoffen. En ook de gebruiksaanwijzing ben ik kwijt. Gelukkig vond ik er een op gebruikershandleiding zodat ik mijn broodbakmachine weer kan gebruiken. Dat heb ik vorig weekend gedaan. En ik moet eerlijk zeggen, nu ik weer een eigen speciaal brood heb gebakken ben ik weer helemaal enthousiast.
Ik heb mij laten inspireren, door het recept van een Mediterraan meergranenbrood uit de Allerhande van 2004, maar wat je nu ook gewoon op internet kan vinden.

Wat heb je nodig:
  • 50 gram pijnboompitten;
  • 50 gram (verse) groene pesto, maar ik heb gewoon die van de Aldi genomen;
  • 1 pak meergranen broodmix. Hoewel het recept van Allerhande adviseert om die van Koopmans te nemen kun je natuurlijk ook volstaan met een pak meergranen mix van de discounter, zoals ik heb gedaan. Je moet dan 450 gram afwegen, dat is namelijk het gewicht van een pak meergranenmix van Koopmans. En het meel moet natuurlijk wel geschikt zijn voor een broodbakmachine. Maar dat zie je snel genoeg aan de afbeelding van een broodbakmachine op de verpakking.
  • 6 gedroogde tomaten op olie;
  • Eventueel 50 gram zwarte olijven;
  • Een broodbakmachine.
alle ingrediënten op een rijtje
Rooster de pijnboompitten goudbruin en laat deze op een bord afkoelen. Weeg vervolgens de juiste hoeveelheid broodmix en pesto af.
Als je de pesto gaat afwegen kun je het beste eerst even een bakje op de weegschaal zetten. Daarna zet je de weegschaal weer terug op 0. 
Vervolgens doe je in het bakje 50 gram pesto.
zet even een bakje op de weegschaal en zet hem terug op 0
Dan vul je het bakblik van je broodbakmachine met 250 ml water, de pesto, de broodmix, de tomaatjes die je eerst even in reepjes hebt gesneden, de olijven als je hier van houdt en de afgekoelde pijnboompitten.
Nu schakel je je broodmachine in op het programma voor zoet brood.
Omdat op mijn broodbakmachine alleen "Sweet" voorkomt voor een programma voor het kneden, rijzen en bakken van zoete broodjes, heb ik de functie "basic" genomen. Het is even een gok, maar dat risico durf ik wel te nemen.

Omdat het totale programma  ongeveer 3 uur duurt  en je alle ingrediënten al hebt toegevoegd kun je in de tussentijd even wat anders doen,want de broodbakmachine doet de rest.
Als je brood klaar is kun je het voorzichtig uit het bakblik halen. 
Keer het bakblik om en schud hem lichtjes totdat het brood loslaat. Zorg er wel voor dat je voor je gaat snijden de kneder eruit haalt. Dat kun je het beste doen door het brood door de midden te snijden. 
haal voor het snijden de kneder eruit
Als het bij jou, net als bij mij heel lang geleden is dat je je broodbakmachine hebt gebruikt kijk dan even naar dit leuke Youtube fimpje van NimraxRemixes. Hier kun je precies zien hoe het ook al weer ging: zo'n brood bakken. Het achtergrondmuziekje is trouwens ook niet verkeerd.

Is je mediterrane brood klaar rond borreltijd? Serveer het dan met wat gedroogde tomaatjes of met een dip van olijfolie extra vierge waaraan je wat fijngehakte (Italiaanse) kruiden uit de tuin hebt toegevoegd. Breng het op smaak met wat chilipeper en vers gemalen zeezout.
Het is ook lekker om er een laagje gezouten roomboter op te smeren. Glaasje wijn erbij, klaar!

Gebruik jij je broodbakmachine nog weleens? En wat is dan jouw favoriete recept? Laat het me weten in een opmerking hieronder of deel het op Facebook.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen