maandag 14 september 2015

Lamp van lege flessen

Vind jij het sap van Appelsientje ook zo lekker. De perensap is mijn favoriet en de glazen flessen zijn ook zo leuk. Doen me denken aan ouderwetse melkflessen. Die verdienen zeker een tweede leven. Bijvoorbeeld als lampMaar hoe maak je zoiets.
Flessen van Appelsientje zijn te mooi om weg te gooien
Omdat wij een lamp willen maken voor onze buitenkeuken heb ik even rondgekeken op Pinterest en Welke.nl en vond op threelittleblackbirds.blogspot.nl alles wat je nodig hebt om een lamp van flessen of potten te maken.
En op Make-DIY-Mason-Jar-Chandelier van Wikihow leggen ze stapsgewijs uit hoe je te werk moet gaan. Het ziet er vrij eenvoudig uit en aan gereedschap heb je niet meer nodig dan:
  1. een snoer,
  2. fitting;
  3. een elektrische boormachine;
  4. een tang;
  5. een hamer;
  6. een gloeilamp
  7. glazen potten of flessen mét deksel, 
  8. 2 zeskantige schroeven en een buisje van een zelf te bepalen lengte, maar die staan niet op deze foto.
Fittingen, snoeren en gloeilampen met een ouderwetse look zijn trouwens te koop bij SnoerboerMaak je keuze en ga aan de slag met dit leuke DIY-project.
Benodigdheden om een glazen flessen- of pottenlamp te maken
Was de lege flessen, ontdoe ze van hun etiket en laat ze goed uitlekken. De lijmresten die er niet in de vaatwasser zijn af gegaan kun je verwijderen met een beetje terpentine of wasbenzine.
Bepaal op de dop het middelpunt. Zet daar met watervaste stift een cirkel.
Boor met de boormachine een gat in de deksel zo groot als de bout die er doorheen moet.

Het snoer, waarover je een metalen buisje hebt geschoven monteer je aan de fitting en haal je door het gat in de deksel.
 Je draait de gloeilamp in de fitting en draait de deksel op de pot of fles.

Nu kun je de lamp bevestigen. Dit kan op verschillende manieren. Ik wil een aantal flessen als bos samenbinden, maar je kunt ze ook naast elkaar hangen zoals ze hier hebben gedaan.
Ik vind het een gaaf idee en hoop dat mijn lamp net zo leuk wordt als deze voorbeelden. Ben je benieuwd naar het het eindresultaat volg mij dan op Facebook en Twitter
Door mijn pagina te liken of mijn tweets te volgen ben je altijd op de hoogte van mijn hoofd vol ideeën.

Welke lamp ga jij maken?

8 opmerkingen:

  1. Met deze handleiding zou het moeten lukken. Binnenkort maar eens aan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Best wel een leuk idee! Ik houd het in gedachten voor wanneer ik nog eens een mooie glazen pot op de kop tik. Zo'n lamp zou ik ook wel willen en het ziet er niet eens zo moeilijk uit om dat te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sunny,
      Leuk dat je mijn blog hebt gelezen. Naast de leuke flessen van bijvoorbeeld Appelsientje zijn er tegenwoordig hele leuke potten verkrijgbaar bij de HEMA en Xenos. En met deze handleiding is de lamp volgens mij niet zo moeilijk te maken.

      Fijne dag vandaag.
      Groet van Marion

      Verwijderen
  3. Tof idee! Ik kwam ze ook al eerder tegen op Pinterest maar ik ben iet zo een handige Harry als jij :) Ook leuk als je de binnenkant van de flessen deels kleurt met verf denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Heidi,
      Leuk dat je een kijkje hebt genomen op mijn blog.
      Op Pinterest heb ik inderdaad deze leuke ideeën gevonden waardoor ik me laat inspireren voor een eigen creatie die nog "in de maak"is. Jouw tip om de flessen voor een deel te kleuren (ook daarvan heb ik leuke voorbeelden gezien) is een leuk idee. Bedankt.

      Fijne dag vandaag.
      Groet van marion

      Verwijderen
  4. Wat een leuk idee om op deze manier een lamp te maken van een leuke pot!
    Ik ga dit aan mijn man laten zien, waarschijnlijk vindt hij dit leuk om eens te doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Godelieve,
    Ga je je man aan het werk zetten? Dat doe ik ook vaak, want hij kwam op dit idee.
    Misschien is het ook leuk om samen met hem te doen. En met deze handleiding gaat het zeker lukken. Succes ermee.
    Fijne dag vandaag.

    Groet van Marion

    BeantwoordenVerwijderen