woensdag 29 april 2015

Heel veel spullen


Gisteren keek ik met een half oog naar het programma “Mijn Leven In Puin”. Dat elke dinsdag om 20:30 uur bij RTL 4 wordt uitgezonden.
Wat mij vooral opviel is dat deze mensen omkomen in de spullen en dat zij daardoor de grip op hun leven helemaal kwijt zijn. 
Dat deze verzamelwoede verstrekkende gevolgen kan hebben. Van gevaarlijke situaties in huis tot een leven in compleet isolement, waarbij de directe omgeving vaak dezelfde bittere conclusie trekt: de spullen, troep en zelfs vuilnis zijn belangrijker dan zijzelf.
En dan te bedenken dat 1 op de 20 mensen in Nederland een problematische verzamelaar is.
Dat zet mij aan het denken.

Niet dat ik zelf een problematische verzamelaar ben, maar toch: ik heb heel veel spullen.
En niet alleen ik, meerdere huisgenoten met mij kunnen slecht dingen wegdoen.
Misschien is het een logisch gevolg van creatief bezig zijn; want in je achterhoofd denk je toch vaak “misschien kan ik het nog wel een keer gebruiken”.



Met het resultaat dat op iedere plek in ons huis wel wát ligt en dat kan niet de bedoeling zijn.
Want zo liggen er dekens voor de poefjes in de woonkamer.
En staat er tussen de crackers in mijn mooie steigerhouten stellingkast in de keuken, een blik met scharen, passers én ducktape!


Vandaar dat wij afgelopen weekend een van onze schuren hebben leeg geruimd, daar een aantal stellingen hebben neergezet en alle hobby-achtige dingen naartoe hebben verhuisd.
Ik ben er blij mee, want het is overzichtelijk, ik heb alles bij elkaar en ik kan er erg veel in kwijt.


Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij groot behuisd zijn en beschikken over een aantal bijgebouwtjes. Nadeel is dat je daardoor veel ruimte hebt om dingen te bewaren.
Is jouw huis soms ook een grote rotzooi en zie je door de bomen het bos niet meer?
Lees dan op Stofzuigerzen hoe je om kunt gaan als je net als ik, teveel spullen hebt.
Wil je weten of ik een verzameling heb? Blijf me dan volgen op LOTS of IDEAS, op Twitter of Pinterest.

Ik wens je veel plezier met opruimen.







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen