maandag 2 februari 2015

Cashen met oude kleding


Vorige keer schreef ik over hoe je van afgedankte T-shirts een T-shirt yarn kan maken. Zo krijgen oude T-shirts toch nog een andere bestemming en belanden ze niet in het milieu.
Een andere mogelijkheid om voorkomen dat oude kleding, op de steeds maar groter wordende afvalberg, terecht komt is om je oude kleren in te leveren. Bijvoorbeeld bij H&M.
Onder het motto “laat fashion geen vuilnis worden” is H&M een aantal jaar geleden begonnen met het inzamelen van kleding en huishoudtextiel omdat zeker 95% opnieuw gebruikt kan worden. En dat is nogal wat.

Dus gooi alle kleding waarop je bent uitgekeken of waar je bent uitgegroeid niet
weg, maar lever deze in bij een van de filialen van H&M. 
Het hoeft echt geen kleding van H&M te zijn: ieder merk en in elke staat, alles is welkom.
Voor elke volle (plastic) tas die je inlevert krijg je namelijk een kortingsbon van 15% die je kunt besteden bij je volgende aankoop in de winkel. Want zover ik weet kun je de bon niet gebruiken tijdens je online aankopen.

Mijn tip is om als je H&M binnenkomt gewoon eerst je kledingtas bij de kassa aan te bieden, en de kortingsbon die je dan krijgt, gelijk te gebruiken voor je volgende aankoop. En als er niets is wat je gelijk wilt kopen, dan bewaar je de bon in je portemonnee voor een volgende keer. De bon is namelijk geldig tot eind augustus.
Uiteindelijk wordt alle afgedankte kleding naar een verwerkingscentrale gestuurd waar alle stukken handmatig gesorteerd en beoordeeld worden. 
Met als doel zo min mogelijk weg te gooien.
Onderdelen die té versleten zijn worden gerecycled en verwerkt tot grondstoffen en in nieuwe producten.

Ik ben fan van dit initiatief en heb al verschillende plastic tasjes oude kleren ingewisseld voor korting. Laat je oude kleding dus niet onnodig veel plaats in je kast innemen, maar cash met je (oude, versleten) kleding. 
En het is nog milieuvriendelijk ook.

Op Laat-fashion-geen-vuilnis-worden kun je alle ins- en outs nog eens nalezen.

2 opmerkingen:

  1. Ah dat vind ik ook zo'n tof concept. Enig nadeel is dat ik niet meer bij de H&M uit principe koop. Lastig maar waar. Daarom doneer ik nu de kleding aan het Leger des Heils.

    BeantwoordenVerwijderen